27 Απρ 2009

Πληγές του φθινοπώρου - Πρεμιέρα στην Ελλάδα

Η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας "Πληγές του φθινοπώρου" είναι τη Δευτέρα 27 Απριλίου και η προβολές ξεκινάνε 30 Απριλίου στους κινηματογράφους.

Για την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας έχουν προσκληθεί να παραστούν όλοι οι βασικοί συντελεστές της.

Οι "Πληγές του Φθινοπώρου" ή αλλιώς "Φθινοπωρινή Οδύνη" όπως ήταν ευρέως γνωστή μέχρι σήμερα, είναι μια Τουρκική παραγωγή με Τούρκους ηθοποιούς.

Η υπόθεση της ταινίας έχει να κάνει με τα "δικά" μας Σεπτεμβριανά. Τα γεγονότα δηλαδή που έλαβαν χώρα στην Κωνσταντινούπολη στις 6-7 Σεπτεμβρίου του 1955.

Τα Σεπτεμβριανά


«Σεπτεμβριανά» ονομάστηκαν τα γεγονότα της 6ης Σεπτεμβρίου 1955, όπου τουρκικός όχλος προκάλεσε βίαια επεισόδια κατά των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης λεηλατώντας και πυρπολώντας ελληνικά καταστήματα, σπίτια, σχολεία και εκκλησίες. Αφορμή έδωσε μια βομβιστική επίθεση στο πατρικό σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ στην Θεσσαλονίκη, που αποδείχτηκε στην συνέχεια ότι ήταν σκηνοθετημένη από την τουρκική κυβέρνηση.
Τα «Σεπτεμβριανά» σηματοδότησαν την αρχή ενός ξεριζωμού για τον Ελληνισμό της Πόλης, παρόμοιο με αυτόν των Ελλήνων της Μικράς Ασίας το 1922.

Η Ντιλεκ Γκιουβέν και η νεώτερη ιστορική θεώρηση


Φυσικά, κι όπως απέδειξε με τη διδακτορική της διατριβή που αργότερα έκανε βιβλίο, η Dilek Guven, η προσπάθεια ομογενοποίησης του πολυεθνικού χαρακτήρα που κληρονόμησε η Κεμαλιστική εξουσία με στόχο ένα έθνος-κράτος βρίσκεται πίσω από τις βαθύτερες αιτίες του πογκρόμ.
Έπρεπε πάσει θυσία "καθαρόαιμοι" τούρκοι να αναλάβουν τα ηνία της παραγωγής και της οικονομικής ζωής του τόπου. Αυτό σήμαινε ότι "έπρεπε να γίνει κάτι" για αυτές τις μοιονότητες(και ειδικότερα την ελληνική" που είχαν τον έλεγχο τότε.
Αφού καθαρίστηκε η Ανατολία και οι Θράκη, με τα διάφορα γεγονότα και τις υποχρεωτικές μετακινήσεις των μειονωτικών πληθισμών από το 1920 μέχρι το 1934, μαζεύτηκαν οι πληθισμοί αυτοί(όσοι απέμειναν από αυτούς και δεν σκωτώθηκαν ή δεν εγκατέλειψαν τη χώρα) στην Κωνσταντινούπολη.
Προέκυψε λοιπόν καινούριο θέμα. "Πως να ξεφορτωθούμε κι αυτούς". Αυτό φαίνεται ολοκάθαρα σε απόρρυτη έκθεση του κόμματος τότε CHP(1946).

Πληγές του φθινοπώρου


Η ταινία λοιπόν "Πληγές του φθινοπώρου". ενώ θαυμάσια αποτυπώνει τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής, δηλαδή τα Σεπτεμβριανά(και τον έρωτα μιας ρωμιάς με έναν εθνικιστή τούρκο), μας τα χαλάει λίγο στην έμμεση αναφορά των αιτιών.
Δηλαδή αναμασά κατά κάποιο τρόπο την θέση ότι το Κυπριακό ήταν η αιτία για τον φανατισμό των εθνικιστών τούρκων, κι έτσι ανέλαβαν δράση". Ξέφυγε δηλαδή ο έλεγχος και έγιναν τα γεγονότα.

Πάντως θεωρώ ότι, η δημιουργία αυτής της εμπορικής ταινίας είναι ένα βήμα μπρος για τους Τούρκους. Μετά τα πάμπολλα άρθρα στις τούρκικες εφημερίδες που δημοσιεύονται κάθε χρόνο τα τελευταία χρόνια, τις τηλεοπτικές εκπομπές και σίριαλ και η μεγάλη οθόνη της Τουρκίας σπάει τα παλια ταμπού.
Όπως φάνηκε και από τη δημοφιλή εκπομπή του Παύλου Τσίμα "Έρευνα", που μεταδόθηκε από το MEGA και αφορούσε την προβολή της ταινίας στην Τουρκία και τον θόρυβο που δημιούργησε, πολλοί Τούρκοι αγνοούσαν τα γεγονότα αυτά, τα καταδίκαζαν και ζητούσαν συγνώμη από έναν λαό, με τον οποίο τους συνδέουν πολλά.

Οι συντελεστές Τομρίς Γκιριτλίογλου, Γιλμάζ Καρακογιουνλου και Ετιέν Μαχτσουπιάν


Πάντως η αρχή έγινε με το ίδιο ντουέτο, την σκηνοθέτιδα Τομρίς Γκιριτλίογλου και τον συγγραφέα Γιλμάζ Καρακογιουνλού στην ταινία "Το περιδέραιο της Salkim Hanim"--1999 σχετικά με την βαριά φορολογία που επέβαλαν to 1942 οι Τούρκοι-το varlik vergisi-και την πλήρωσαν ακριβά πάλι οι Έλληνες της Κωνσταντινούπολης.
Μπορείτε να δείτε την ταινία εδώ στο Google video, στα τούρκικα για να πάρετε μια γεύση(φυσικά δεν την έχω βάλει εγώ). Δεν ξέρω αν τη νοικιάζουν τα βίντεο κλαμπ κάντε μια προσπάθεια.
Ο Ετιέν Μαχτσουπιάν είναι ο τρίτος συντελεστής της ταινίας "Το περιδέραιο της Salkim Hanim", συγγραφέας του σενάριο και στην ταινία "Πληγές του φθινοπώρου".
Αρμενικής καταγωγής, είναι διευθυντής της αρμένικης εφημερίδας Agos που κυκλοφορεί με επιτυχία στην Κωνσταντινούπολη. Διαβάζεται και από Τούρκους, ειδικά μετά τη δολοφονία του δημοσιογράφου της Χραντ Ντινκ.

Η εφημερίδα Agos


Το μοντέλο της Agos έχει ως εξής. Βγαίνει νομίζω μια φορά την εβδομάδα, στα τούρκικα ο κύριος κορμός της εφημερίδας(κανονική εφημερίδα με έγχρωμες φωτογραφίες, θέματα πολλά κλπ). Και ένα ένθετο αρμένικο. Δισέλιδο. Όπως δισέλιδη βγαίνει και η δικιά μας ιστορική Απογευματινή. Μόνο. Δεν θα μπορούσε λοιπόν να ακολουθήσει κι απογευματινή τέτοιο μοντέλο; Να έχει πρόσβαση σε πολλούς τούρκους που θα την αγόραζαν;

Η "πόρνη" είναι Ελληνίδα ή Εβραία;



Update: Τελικά η πόρνη, όπως μας λέει κι ο Βασίλης στα σχόλια, στο βιβλίο(τουλάχιστον στην ελληνική έκδοση του) στο οποίο βασίστηκε η ταινία είναι Εβραία (Εστέρ) ενώ στην ταινία παρουσιάζεται ως Ελληνίδα (Έλενα).
Update: Προστέθηκε το λινκ της ελληνικής έκδοσης του βιβλίου του Karakoyunlu

Διάφορα άρθρα για την ταινία για επιπλέον...μελέτη

Παρουσίαση του βιβλίου που βασίστηκε η ταινία(Vassilis Online)

Ελεύθερος Τύπος της Κ. --Πληγές του φθινοπώρου--Τιμογιαννάκης

πρεμιερα village cinemas 30 Απριλίου με Φωτογραφικό υλικό

Το site της ταινίας

άρθρο στο 9.84


ιστολόγιο ειστηνπόλιν





licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial 3.0 Greece License

2 σχόλια:

  1. Xalki,
    ευχαριστώ για την προσθήκη του link.
    Σχετικά με το ερώτημά σου για την πρωταγωνίστρια της ιστορίας: στο βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ταινία είναι Εβραία (Εστέρ) ενώ στην ταινία παρουσιάζεται ως Ελληνίδα (Έλενα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @Vassilis σε ευχαριστούμε για την πληροφορία!!

    Για να γίνω(πάλι) κακός, έχει γούστο-λέω-στην τουρκική έκδοση να ήταν Ρωμιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή